Sightseeing en acclimatiseren - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Martini Ziekenhuis Groningen - WaarBenJij.nu Sightseeing en acclimatiseren - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Martini Ziekenhuis Groningen - WaarBenJij.nu

Sightseeing en acclimatiseren

Door: Jacqueline en Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Martini Ziekenhuis

02 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Orlando

De vlucht en reis naar het hotel zijn voorspoedig verlopen en het weekend hebben we de tijd genomen te acclimatiseren en wat van de omgeving te zien.

Vandaag was het echter ook tijd om ons op de komende week te richten en kennis te maken met de andere Santeon-collega's die hier zijn. Vanavond hebben we iedereen die al gearriveerd is ontmoet en morgen komen de laatste collega's aan. Dit brengt het totale aantal op 24 Santeon-collega's. Vrijwel allemaal verpleegkundigen die met hoge verwachtingen de week tegemoet zien!

Morgen beginnen we met een bezoek aan Orlando Health, waar we een volledig dagprogramma hebben met presentaties en een rondleiding. In de middag zullen Sjoerd en Sandra arriveren met een aantal collega's uit de andere ziekenhuizen en zijn we compleet.
Dinsdagochtend zijn we uitgenodigd in een ziekenhuis in Tampa.
Woensdag, donderdag en vrijdag staan in het teken van het Magnet congres.

Wij gaan de komende week vooral kijken naar shared governance, verpleegkundig leiderschap, prestatie-indicatoren, verpleegkundig onderzoek/EBP, MBO/HBO differentiatie, en het concretiseren van excellente zorg.

Wij houden jullie op de hoogte!

• 03 Oktober 2016 - 07:31

Ria :

Fijn dat jullie een goede vlucht hebben gehad. Succes deze week en we blijven jullie ervaringen/leermomenten volgen via deze site.

• 03 Oktober 2016 - 08:08

Kirsten:

Vanuit het Martini geniet ik met jullie mee. Wens jullie een hele leerzame tijd toe met heel veel inspiratie voor de excellente zorg zodat we daar weer verder mee aan slag kunnen samen.

• 03 Oktober 2016 - 08:10

Miranda Nienhuis:

Veel succes en een leerzame week toegewenst.

• 03 Oktober 2016 - 08:17

Hetty Casemier:

Vanuit Martini wens ik jullie een mooie en inspirerende week. Sturen jullie snel een foto van jullie vieren? Dan gaan we die gebruiken voor de social media.
    Hartelijke groet!

• 03 Oktober 2016 - 13:31

Susan Noordhuis:

Wat een geweldige kans en erg inspirerend lijkt me!
    Ik ben vooral heel benieuwd hoe de aandacht voor decubitus- en andere (complexe) wondzorg is in de ziekenhuizen en hoe ze deze zorg hebben ingericht....

• 04 Oktober 2016 - 13:00

Ruud:

Hoi Ingrid en the rest,

All well? I hope!

Ik heb een vraag die je mogelijk beantwoordt kunt krijgen tijdens de contacten die je hebt in de USA.

Hoofdvraag:
    Hoe is deskundigheidsbevordering voor verpleegkundigen opgezet/ georganiseerd?

Deelvragen:
    * Is er sprake van DBA in de eigen organisatie? Wie initieert en organiseert dit?
    * Is er een jaaragenda? Met wie, door wie komt deze tot stand?
    * Is er bekendheid met 'werkplekleren' dus 'formeel leren op de werkplek'. Toelichting: in de NL situatie is er regelmatig sprake van 'formeel leren in klaslokalen' en is er groeiende nieuwsgierigheid om leren meer in de context van het werk te organiseren. Dus 'formeel leren op de werkplek'. Als hier ervaringen over bestaan, dan zou ik graag weten op welke wijze er -tijdens het werk- wordt stil gestaan bij de leerdoelstellingen? Ook hoe dit ‘werkplek leren’ wordt ervaren.
    NB 'werkplekleren' is een begrip die mogelijk niet als zodanig wordt herkend in de Amerikaanse situatie. Het is een begrip uit de NL-situatie.

* In hoeverre en op welke manier is er sprake van interdisciplinair leren (bv verpleegkundigen en artsen)? Hoe is dit georganiseerd? Is er een gezamenlijke agenda voor interdisciplinair leren?
    * Worden de DBA’s van verpleegkundigen ook geregistreerd/bijgehouden? Waar? Waarin?

Groeten en alvast een veilige terugreis gewenst,

Ruud

Verslag uit: Verenigde Staten, Orlando

Martini Ziekenhuis

Het Martini Ziekenhuis is een topklinisch opleidingsziekenhuis dat zich onderscheidt met een breed aanbod medisch-specialistische zorg in een gastvrije omgeving. We werken nauw samen met huisartsen en andere zorgverleners in de keten: samen gaan we voor de beste zorg. Onze zorgprocessen zijn efficiënt georganiseerd, met de zorgvraag van de patiënt als uitgangspunt. Als duurzame onderneming zijn we ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en investeren we onder meer in duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Actief sinds 13 Sept. 2016